Hans Egede Gruppe

Spejderne på Østerbro

Spejdernes Lejr 2022

22. december 2022 · Nyheder, Ture og lejre · Skrevet af HEG-Spejderne

Når det her i december er mørkt og koldt, så kan man nemt komme til at drømme sig tilbage til sommerens sol og Spejdernes Lejr.

3 rovere fra Hans Egede Gruppe var afsted på en uges spejderlejr i Hedeland Naturpark med omkring 32.000 andre spejdere fra hele verden. Spejdernes Lejr finder normalt sted hvert 5. år, men den næste lejr er allerede i 2026, så sæt kryds i kalenderen! Det her opslag handler om vores tur, men hvis du vil vide mere om lejren generelt, så tjek lejrens hjemmeside her eller foreningen Spejderne her.

Når man godt kan lide en fritidsaktivitet, så er det dejligt at møde andre, der deler den samme mening.
Dette er nok den primære grund, til at jeg så godt kan lide Spejdernes Lejr, som jeg allerede har været på to gange. Det, at være omgivet med folk, hvor man ved at vi alle er fælles om noget, blandet med fede aktiviteter at bruge sin tid på, er bare noget man ikke kan opleve andre steder. En af de fedeste aktiviteter ved lejren var nok ScoutOut området, hvor man kunne bygge alle mulige ting, hvor jeg både fik lavet en stol, et tørklæde og en taske. Selvom en af de fedeste oplevelser jeg havde, nok var da jeg snakkede sammen med en østriger, og vi lærte en hel masse om hinandens kulturer. Så hvis man nogen sinde tænker, at man ikke kan tage med på en Spejdernes Lejr, fordi der ikke ville være noget at lave, så tager man bare fejl.
Med venligste spejderhilsner

Aksel, medlem af Roverklanen i Hans Egede Gruppe

Ankomst

Hedeland naturpark er som navnet antyder en naturpark. For en uges tid bliver parken dog forvandlet til en by af telte, raftebyggerier og pavilloner. Vi ankommer til en knoldet græsmark med firkanter i sisal, som markerer de tilegnede lejrområder. Vi bor i “Underlejr Roskilde” og skal dele lejrplads med Lundehus gruppe, som dog først ankommer dagen efter os. I løbet af den første aften begynder teltbyen så småt at skyde op omkring os. Som grupperne ankommer, bliver deres nationaliteter repræsenteret på underlejrens flagstænger.

Lundehus ankommer og vi begynder at stable vores lejrplads på benen – sovetelte, spisebord, bålplads, indgangsportal og fællesteltet “Den sorte gryde” kommer op at stå i det grå danske “sommervejr”.

Lejrliv

Der er en masse forskellige spejderaktiviteter man kan deltage i, men derudover kan man jo få tiden til at gå med at lave mad på bål, udbygge og forbedre lejrpladsen, snuppe en lur i solen, få besøg fra familie og venner hjemmefra, mødes med sine spejdervenner fra andre grupper, eller bare gå en tur, nyde stemningen, og den ofte flotte udsigt.

På så stor en lejr kan man se mange spændende fortolkninger af “lejrplads” og kreative raftebyggerier.

Som altid skulle vejrguderne lige teste, om spejderne nu også var beredt. Det var de selvfølgelig, men den sorte gryde var måske ikke helt stormsikker.

“Lejrbål”

Det er svært at lave et bål stort nok til, at 32.000 spejdere kan sidde omkring det, bage snobrød, og varme tæerne. Derfor holder man på store lejre som Spejdernes Lejr åbnings- og afslutningslejrbål ved en stor scene. Der er fællessang, sketch, optræden og underholdning, som ved et normalt lejrbål – bare i lidt større skala. Ved åbningslejrbålet blev alle 52 nationer som var repræsenteret på lejren, præsenteret med standere på scenen. Ved afslutningslejrbålet var der fællesspisning på pladsen foran scenen, før det til allersidst var koncert med bandet Jung.

Afrejse

Når ugen er omme skal hele lejren pakkes ned igen, og naturområdet returneres til naturen. Allerhelst vil vi jo have, at man slet ikke kan se vi har været der. Det kan være svært at opnå, men vi synes faktisk det så ret godt ud, da vi blev hentet og kørt hjem til København igen.

Vi havde en super tur, så tak til Lundehus gruppe for at være dejlige lejr-fæller, og tak til alle de frivillige der får hele maskineriet til at køre – uden dem er der jo ikke nogen lejr. Måske har læsningen her givet dig lyst til at opleve Spejdernes Lejr? Hvis det er tilfældet, så sæt kryds i kalenderen i sommeren 2026, og hold øje med nyheder fra Spejderne.

Vi glæder os i hvert fald allerede til den næste lejr!
Med spejderhilsen
Aksel, Magnus og Frederikke